F1 Powerboat World Championship
Formula 1 Powerboat Championship er en internasjonal konkurranse for motorbåter. Konkurransen organiseres av UIM, og markedsføres av H2O Racing, derfor kalles den også F1H2O. Dette er den øverste klassen innenfor inshore konkurranser, og kan sammenlignes med Formel 1 for biler. Løpene har en varighet på omtrent 45 minutter, og kjøres på en sirkelformet bane på en innsjø, en elv, eller i en skjermet bukt. Disse båtene kjører bare i smult farvann. Startrekkefølgen avgjøres av kvalifiseringsrunder.
Sportens opprinnelse og historie
F1H2O ble startet i 1981. Ideen kom tre år tidligere, i 1978. På den tiden gjennomgikk båtmotorene en rask utvikling, og den såkalte OZ-klassen ble laget. OZ-motorene var langt sterkere og raskere enn ON-motorer, og egnet seg perfekt til båtrace. Men både ON og OZ hadde egne mesterskap i 1981, og begge klassene ville ha navnet Formel 1. Det var først da UIM grep inn, at OZ fikk status som Formel 1. ON-klassen ble i stedet kaldt World Grand Prix. På midten av 1980-tallet slet mesterskapet økonomisk, og den europeiske delen av mesterskapet ble avviklet. I stedet ble F1 et rent amerikansk mesterskap. I årene 1987 til 1989 var det ikke noe VM i Formel 1. World Grand Prix fortsatte derimot. F1 ble gjenopprettet som VM i 1990 av UIM, og tok over for World Grand Prix. I de senere årene har det blitt mer fokus på sikkerhet, og mange av løpene har blitt planlagt avholdt utenfor Europa.
Baner og båter
Banene det kjøres på er omtrent 350 meter lange, og har mange svinger. Båtene kan komme opp i 250 km/t. Båtene er tunnelhullkatamaraner. De er lette å manøvrere, selv om farten er høy. Båtene veier omtrent 390 kilo, hvorav motoren utgjør 118 kg. De er 6 meter lange og 2 meter brede. Den lave vekten skyldes at de er laget hovedsakelig av karbonfibre og kevlar. Båtene har en slags vingeform på hver side, som løfter dem litt opp fra vannet og reduserer vannmotstanden. Under løpene, er bare noen få kvadratcentimeter av båten i berøring med vannet. Båtene drives av V6 totaktsmotorer som sluker 120 liter i timen. De har 400 hestekrefter, og kan gå fra 0 til 100 på to sekunder.
Selv om båtene ikke har forandret seg stort gjennom årene, har sikkerheten blitt betydelig bedre. De første båtene hadde en åpen cockpit, men senere ble det laget en cockpit som automatisk løsner ved et krasj. Båtene har belter og airbag som hindrer at cockpiten synker dersom båten velter opp ned. Du kan lese mer om sporten på den offisielle nettsiden til mesterskapet.
Kjente førere
Finske Sami Seliö er den nordiske representanten i sporten. Han ble verdensmester i Formel 1 i 2007 og 2010. Han har konkurrert siden 1988, innen ulike båtklasser. I 1998 begynte han å kjøre Formel 1, og allerede det første året ble han kåret til Årets Nykommer. Han ble hardt skadet under et løp i Kina i 2011, men kom tilbake igjen sesongen 2012. Seliö har også sansen for andre typer konkurranser, som poker. Han ble sponset av verdens største pokerside. Poker går kanskje ikke like raskt som Formel 1, men på mange måter er poker minst like spennende, og konkurranseinstinktet pleier å være sterkt hos idrettsfolk. Det er nok derfor mange idrettsfolk spiller poker på fritiden.
Franske Philippe Chiappe kjører for laget CTIC China. Han har blitt verdensmester to ganger, i 2014 og 2015. Han er en av de mest erfarne førerne som kjører i dag. Han debuterte i F1 i 2001, og kjørte sin første fulle sesong i 2003. I 2015 kjørte han sitt løp nummer 100.
Italienske Alex Carella har blitt verdensmester tre ganger, og han har bare kjørt Formel 1 i seks år. Han regnes som et naturtalent, og vant sin første seier i det tredje løpet han stilte til start i. På de seks sesongene han har kjørt Formel 1, har han aldri blitt dårligere enn nummer tre i sammendraget.